Łaźnie Rzymskie I Nowa atrakcja na Zamku w Łańcucie

Łaźnie Rzymskie to najnowsza atrakcja, którą możecie zwiedzać będąc na Zamku w Łańcucie. To nanowszy odnowiony fragment ekspozycji, znajdujący się w podziemiach dawnej rezydencji Potockich. Obecny kształt Łaźni rzymskich udało się odtworzyć dzięki archiwalnym fotografiom pochodzącym z lat 20. i 30. XX wieku. Jak wyglądają teraz? Zobaczcie sami.

Łaźnie rzymskie – bilety i rezerwacja

Zamek w Łańcucie to jedna z naszych ulubionych atrakcji na Podkarpaciu. Jak tylko dowiedzieliśmy się, że otwiera się nowa atrakcja, wiedzieliśmy, że musimy tam być! Łaźnie rzymskie w Łańcucie można zwiedzać są od lutego 2020 roku. Nam udało się być w pierwszym dniu otwarcia 🙂

Zamek w Łańcucie

Zanim jednak wybraliśmy się do Zamku, by obejrzeć tę atrakcję – musieliśmy zrobić rezerwację na konkretną godzinę. Można to zrobić mailowo lub telefonicznie. Po skontaktowaliśmy się telefonicznie pod numerem: 17 225 20 08, wew. 124. Bilety kupiliśmy na miejscu, w dniu zwiedzania w Maneżu.

W Maneżu oprócz kasy biletowej znajduje się również restauracja, toalety oraz sklep z pamiątkami. Do zakupionych tam biletów (a wykupiliśmy też oddzielne bilety na wejście do Zamku i Stajni z audio przewodnikiem) dostaliśmy mapkę. Zobaczcie tylko ile atrakcji jest na niej zaznaczonych. Jeśli wybieracie się po raz pierwszy do Zamku, koniecznie przeznaczcie na jego zwiedzanie cały dzień. Chociaż… i cały dzień z przerwami na posiłki może nie wystarczyć, by dokładnie zwiedzić wszystkie obiekty.

Mapa Zamku w Łańcucie

Informacje odnośnie godzin otwarcia Łaźni Rzymskich oraz wszystkich atrakcji na terenie Zamku wraz z cennikiem znajdziecie na stronie Muzeum. Można też dopytywać się na stronie Zamku na Facebooku. Wejścia do poszczególnych atrakcji można wykupić oddzielnie lub w pakiecie. Zamek i park można zwiedzać z przewodnikiem w grupach zorganizowanych lub z przewodnikiem audio.

Gdzie znajdują się Łaźnie?

Łaźnie Rzymskie znajdują się w podziemiach Zamku w Łańcucie. W związku z tym, że wykupiliśmy również bilety na zwiedzanie Zamku, naszą wizytę rozpoczęliśmy od szatni. Tam zostawiliśmy kurtki i przyodzialiśmy się w charakterystyczne kapcie, które chronią kunsztownie wykonane parkiety przed zniszczeniem. Kiedy byłam dzieckiem i zwiedzałam po raz pierwszy Zamek, te kapcie stanowiły dla mnie niezłą frajdę 🙂

Zamek w Łańcucie

Zanim zebrała się cała grupa do zwiedzania Łaźni Rzymskich, ja jeszcze pokręciłam się z aparatem po holu i zrobiłam kilka zdjęć.

Łaźnie rzymskie w Łańcucie mogą zwiedzać niewielkie grupy – maksymalnie do 10 osób. Po każdej sesji zwiedzania robiona jest przerwa na ustabilizowanie klimatu we wnętrzu. Stąd też na tę atrakcję należy zrobić wcześniejszą rezerwację. Turyści prowadzeni są do Łaźni przez jednego z pracowników Muzeum, natomiast wszystkie informacje o tej atrakcji puszczane są z głośników. Wśród odremontowanych pomieszczeń znajdują się po kolei: pijalnia wód mineralnych, kawy i alkoholi, pokój do masaży i elektrokąpieli oraz kąpielisko, do którego przylegają dwie łaźnie: turecka i rzymska.

Pijalnia wód mineralnych, kawy i alkoholi

Już schodząc schodami, widzimy pierwszą polichromię z fontanną ozdobioną motywami roślinnymi. To taka mała zapowiedź tego, co zaraz ujrzymy.

Łaźnie rzymskie w Łańcucie

Pierwszym pomieszaniem do którego docieramy jest pijalnia wód mineralnych, kawy i alkoholi. Wygląd pijalni odwzorowano na podstawie archiwalnych fotografii będących w posiadaniu Zamku.

Pijalnia wód mineralnych, kawy i alkoholi.

W środkowej części pijalni znajduje się kontuar wykończony ciemną boazerią, przy którym znajdują się trzy stołki barowe. Jeden z tych hokerów to zachowany oryginał z czasów istnienia pijalni.

Drewniany kontuar w pijalni wód mineralnych w łaźniach rzymskich w Łańcucie

W szafie kredensowej, znajdującej się za kontuarem przechowywano było kiedyś szkło stołowe, takie jak: kieliszki, karafki, butelki z napojami. Na jej zwieńczeniu można zobaczyć postać pijącego bachusa w otoczeniu latorośli.

Pokój do masaży

Na pierwszy rzut oka pomieszczenie to wygląda nieco przerażająco. Coś w klimacie sali tortur lub miejsca, gdzie dokonywano medycznych eksperymentów. Na szczęście był to tylko pokój z urządzeniami do hydro i elektroterapii, wyposażony w takie sprzęty jak: urządzenie do rozciągania mięśni, wagę, leżanki kryte prześcieradłami, lampy na podczerwień i dużą kabinę do elektromasażu.

Pokój do masaży w łaźniach rzymskich w Łańcucie

Na ścianach znajdziecie również drewnianą boazerię oraz malowidła wodnych stworów: np. delfinów oraz szczupaka.

Kąpielisko

Łaźnie, do których przechodzimy po zwiedzaniu sali masaży to prywatne SPA Alfreda Potockiego. Ze źródeł pisanych, a dokładnie z pamiętników ostatniego ordynata wiadomo, że do Zamku zapraszane były największe osobliwości z kręgów arystokracji i polityki okresu międzywojennego: m.in. król Rumunii Ferdynand I z żoną Marią czy Ignacy Mościcki. Nie jest wykluczone, że podczas tych wizyt korzystali oni z luksusowych łaźni łańcuckiego Zamku.

Kąpielisko w  łaźniach w Łańcucie

W łaźniach znajdują się odtworzone prysznice z biczami wodnymi oraz dwie wanny, przy których zachowała się oryginalna armatura. Ta mniejsza wanna, widoczna na zdjęciu poniżej to tak zwana półwanna służąca do nasiadówek.

W kąpielisku po prawej stronie znajdują się 3 pomieszczenia: toaleta, łaźnia turecka parowa oraz łaźnia rzymska, w której używano suchego i gorącego powietrza.

Prace remontowo-konserwatorskie pozwoliły odtworzyć dawny wygląd łaźni. Wizyta w takim miejscu to bez wątpienia przeniesienie się w czasie. Jeśli planujecie przyjazd do Łańcuta, koniecznie zarezerwujcie bilety na zwiedzanie Łaźni.

A dla tych, którzy tak jak ja są fanami Zamku – mam dobrą wiadomość . Już niedługo (bo raptem pół roku) dzieli nas od otwarcia Oranżerii. Końcem 2020 r. planowane jest zakończenie prac remontowych. Szykuje się kolejna kulturalna uczta.

P.S. O samym parku w Łańcucie pisałam jakiś czas temu. Zdjęcia Parku z opisaną trasą rowerową znajdziecie w tym poście >> Wycieczka rowerowa do Łańcuta – spacer po parku